Skader og forsikring


Alle spillere skal ha tilgang til fotballmedisinsk kompetanse via “Idrettens Skadetelefon”, som er eid av Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball. Da får man kvalitetssikret et godt behandlingstilbud i nærmiljøet som dekkes av fotballforsikringen. Det er spillere/foresatt som selv må kontakte skadetelefon direkte. Det er en egenandel ved benyttelse av forsikringen.

Fotballforsikringen gir deg tilgang til;

  • Helsepersonell med spesialkompetanse på fotball- og idrettsmedisin
  • Bestilling av utredning og behandling
  • Tilgjengelighet og oppfølging
  • Utredning innen 24 timer (MR-undersøkelse)

Skadetelefonen er åpen alle dager mellom kl.09.00 og 21.00

Ved skade eller lidelse

  1. Utfør akutt skadebehandling
    – Ring Idrettens skadetelefon (IST) på 987 02 033 for bistand
  2. Skadelidte registrerer skademelding på www.idrettshelse.no (OBS: Ved for eksempel skader som krever Fysioterapi, er det veldig viktig at skademelding sendes inn FØR det gjøres avtale med Fysioterapeut og at man følger instruksjonene fra forsikringsselskap/skadetelefon. Hvis ikke, får man ikke dekket utlegg)
  3. Forsikringsselskapet vurderer forsikringsdekning
  4. Idrettens skadetelefon (IST) tar kontakt med skadelidte uavhengig om det er dekning i forsikringen
  5. Idrettens skadetelefon (IST) bestiller all utredning og behandling i et kvalitetssikret behandlingsnettverk
  6. Idrettens skadetelefon (IST) følger opp skadelidte til etter gjennomført behandling

 

 

 

 

 

Tips til hvordan man kan unngå skader?

  • Spill fotball med riktige sko

På gammelt kunstgress er det lurt med fotballsko som har mange små knotter. På nyere kunstgress kan fotballsko som også brukes på gress brukes. Se etter sko merket med FG i butikkene for sko som er laget for kunstgress.

OBS! Fotballsko brukes kun på skolen, bruk andre sko til/fra trening.

  • Bruk hælinnlegg

Om man opplever smerte ved bruk av fotballsko anbefales hælinnlegg. Disse gjør at man reduserer støtene i hele kroppen og belastningen på ankler, akillessenen (beinhinnebetennelse), legg, knær, hofter og rygg blir redusert.

  • Skadeforebyggende trening

Vi i Frigg er opptatt av at våre spillere skal ha kunnskap om skadeforebyggende trening. Dette er trening det er fint å gjøre på siden av fotballtrening også. Trening av kjernemuskulatur er en av nøklene til dette. Riktig løpsteknikk er også med å forebygge slitasje. Mange lag i Frigg benytter seg av programmet som heter «spilleklar». På http://skadefri.no/idretter/fotball/skadefri-fotball/ finner man dette og flere øvelser som fint kan øves på ved siden av fotballtrening.

  • Oppvarming

Ta ansvar for at oppvarmingen er god nok (alle muskelgrupper er varme nok) før man gjør noe intensivt (raske retningsforandringer, spurt eller harde pasninger/skudd). Dette gjelder spesielt når man nærmer seg ungdomsalderen.

  • Riktige joggesko

Vi har ulike føtter. Noen har fottrykket innover, noen utover og noen er plattfot. Riktige joggesko bidrar til mindre skader i blant annet ankler, legg, beinhinne, legger og knær. Flere sportsbutikker hjelper med å kartlegge dette for sine kunder.

  • Kosthold og søvn

Hvis kroppen har riktig energi og er uthvilt er den mindre utsatt for skader. Et bevisst forhold til dette er med på å gjøre treningshverdagen enklere for alle som driver med fysisk aktivitet.